tisdag 15 mars 2011

Martin Tallvid snackar resultat

Jaja, denna modernitet! En dator till varje elev vad gör det för nytta? Martin Tallvid från it-univeritetet i Göteborg har studerat de båda grundskolor i Falkenberg som varit med i 1-1projektet längst. Men hur mäter man utveckling? Hur mäter man lusten att lära? Här gäller det inte att endast titta på betygsresultat, utan att bege sig ut i skolorna och snacka med lärare och elever. Fler och fler, både lärare, elever och politiker upptäcker mer och mer vilken tillgång datorerna verkligen är, och siffror bevisar detta. Det har visat sig att hela 85% av de lärare som fått en dator tycker att lärarrollen förändrats till det bättre och 90% tycker att datorerna har underlättat arbetet. Kan man tänka sig? Att en dator kan vara så bra? Heja!

Klipp med Johan Glans visades för publiken för att visa hur it-tekniken gick till innan 1-1, eller ja hur it-tekniken allmänt kan vara. Publiken skrattar ikapp. Kan gubbar och tanter skratta? Lille Johan Glans gör susen!



Kan man ge en dator till en 14-årig kille? Nej absolut inte! Porr och datorspel!? Är det så vi vill att skolan ska se ut? Men forskning visar precis tvärtom! Det har visat sig att killars snittbetyg i högstadiet blivit bättre och att man som fjortonårig kille inte alls lägger så mycket tid att titta på porr som man trodde. Hej och hå! Det finns hopp.
De undersökningar som gjorts visar positiva resultat, så länge lärare visat nyfikenhet och intresse. Många känner att datorn tar ifrån makten från lärare och ger den till eleven. Men lärare, ni måste hänge med i utvecklingen! Globalisering pågår och vi är på efterkälken. Sluta sura och öppna er för datorns möjligheter! Martin ser en positiv utveckling med 1-1. Han menar att det inte längre är ett projekt, utan en del av utvecklingen. 1-1 är här för att stanna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar